كيفية انشاء اعلانات فيس بوك وانستجرام احترافية

بسم الله الرحمن الرحيم

سوف نتحدث اليوم عن طريقة عمل اعلان ممول ناجح على الفيس بوك. وتعد اعلانات فيس بوك وانستجرام من أهم ادوات مجال التسويق الالكتروني في الوقت الحالي. لذلك تابع المقال بتمعن كي تستطيع إنشاء إعلانات فيسبوك وأنستجرام بطريقة صحيحة وبسيطة وتضمن نجاح حملتك الإعلانية.


كيفية انشاء حملة اعلانات فيس بوك والحصول على أفضل النتائج


تعد منصة facebook من اكبر منصات التواصل الاجتماعي، وهو اكبر منافس لموقع جوجل في الإعلانات. يعتبر مدير اعلانات فيس بوك من أهم الادوات التي تساعدك على انشاء إعلان ناجح وكذلك يتح لك ادارة الاعلانات.

أولا فى حاله انك معندكش ويب سايت ( متجر اونلاين ) يتم ربطه بفيسبوك بكسيل

الفيسبوك من اشهر منصات التواصل الاجتماعى لانها لديها الجوريزم ذكاء اصتناعى قوى جدا بيعرف ازاى يحقق اهداف عملائة ( المعلنين). وبالتالى ينبغي أن تعرف كيف يمكنك تحقيق أقصي استفادة من الذكاء الأصطناعي. وكذلك كيف توفر لة كل المطلوب، لكي يعمل بشكل مناسب.

وعلشان تعرف ازاى تعمل كده خلينا نوضح بعض النقاط المهمة

  • اولا الفيسبوك يفضل انواع الاعلانات الى تخلى العملاء متواجد على منصتها , علشان كده اغلى انواع اعلان هى التحويل.
  • ثانيا زى ما وضحنا لو معندكش ويب سايت وهتعمل اعلان لازم يكون من نوع رسائل او تفاعل ( رسائل افضل فى جوده المبيعات ).
  • ثالثا كل ما بتوفر اكتر من اعلان فى مجموعة اعلانية بتصميم مختلف وكوبى مختلف الفيسبوك هيختار افضل اعلان ويحول عليه المزانية حسب ردود افعال عملائك المحتملين، لذلك على الاقل لازم توفر 3 اعلانات فى كل مجموعة اعلانية.
  • رابعا عدد الجمهور وده يجب انه يكون متوافق مع الميزانية ميعنفعش تعمل اعلان بـ 50 جنية ويوجه لجمهور عدده 5 مليون شخص، لذلك يفضل يكون فى تناسق وعدد الجمهور ميقلش عن 100 الف شخص.
  • خامسا الاهتمامات والسلوكيات ودى نقطة مهمة جدا اختار اكتر من اهتمام يتناسب مع طبيعة المنتج او الخدمة الى بتقدمها، لكن قلل قدر المستطاع فى السلوكيات وانصحك ميزدش عن اختيار واحد (والسبب هنكتب عنه موضوع منفصل لانه كبير جدا اكتب لنا فى التعليقات لو تحب المقال يتكتب بسرعه).
  • سادس نقطة هى سرعة الرد على عملائك فى التعليقات والرسائل طبعا يفضل تربط الاعلان برد تلقائى شات بوت ميجو شات وتقدر تسجل حساب من هنا واخر الشرح هيكون فى فيديو يوضحلك الخطوات لربط الاعلان بردود الشات بوت وطبعا لازم شخص يكمل ويراجع هل كل العملاء تم توافر المعلومات اللازمة ليهم ولا لسه او ياكد الاوردر هاتفيا بعد انهاء البوت عمله.

فيديو شرح عمل اعلان ممول على الفيس بوك ناجح وسهل التطبيق

كتير مننا بيفضل الشرح يكون فيديو علشان كده عملنا ليك شرح كل النقاط الى فى المقال فيديو توضيحى على مدير اعلانات فيس بوك

لينك الدخول على مدير اعلانات فيسبوك

https://business.facebook.com/adsmanager

علشان تقدر تحصل على فترة تجريبية من ميجو شات سجل حسابك من هنا

علشان تعرف ازاى تبدأ استخدام الشات بوت فى الرد على التعليقات وتحويلها للرسائل من هنا

في الختام، انشاء اعلان ممول على الفيس بوك اصبح سهل بعد فهمك لهذه النقاط البسيطة. لكن يجب عليك التدريب على انشاء وإدارة اعلانات فيس بوك الخاصة بك. مع تطبيق الشرح المذكور فى هذا الموضوع. إذا كان لديك اى سؤال برجاء كتابته فى التعليقات او تواصل معنا على صفحتنا على الفيس بوك.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *